WEEKEND NAD MORZEM – ŚWINOUJŚCIE JEST IDEALNE

with 4 komentarze

Wiecie, jak nazywa się jedyne wyspiarskie miasto w Polsce? To położone najbardziej na zachód polskiego wybrzeża 40 tys. miasteczko, które ma wszystko to, co potrzebne do bezpiecznych wakacji z dziećmi, na których nie będziecie się nudzić. Chcecie więcej dowiedzieć się o Świnoujściu? Przeczytajcie ten wpis.

Odkąd jesteśmy dorośli na dłuższe wakacje zazwyczaj wybieramy inne miejsca niż polskie wybrzeże. Głównym powodem jest głód podróży i chęć poznawania nowych miejsc, a także… potrzeba pewności pogody. Jestem raczej ciepłolubna i kąpiele w Bałtyku, to tak niekoniecznie. Lubię pływać, a właściwie to pluskać się w wodzie, nawet bardzo, ale zdecydowanie musi być ciepła, a tego w Bałtyku raczej nie uświadczysz. Nie znaczy to jednak, że omijamy nasze rodzime morze. Co to to nie. Uwielbiamy je! Jednak zazwyczaj wybieramy się tam poza sezonem, kiedy po nadmorskich kurortach i przepięknych plażach można spokojnie spacerować, a nie przeciskać się w tłumie.

Swinoujscie_weekend_nad_morzem_zbierajsie (21)

WEEKEND NAD MORZEM? MOŻE ŚWINOUJŚCIE?

Potrzebowaliśmy oddechu świeżego powietrza (dlaczego morze, a nie góry piszemy więcej tu) więc na początku roku zaczęliśmy planować podróż na północ. Tym razem na miejsce pobytu wybraliśmy Świnoujście, które 3 lata temu odwiedziliśmy na rowerze mieszkając w oddalonym o 16 km Międzyzdrojach (przepiękna trasa rowerowa, polecamy).

Swinoujscie_weekend_nad_morzem_rower2_zbierajsie

Już wtedy bardzo nam się spodobało i wiedzieliśmy, że wrócimy tu na dłużej i tak upłynęły… 3 lata. Teraz, po tym weekendzie, mamy głód na więcej i z pewnością przyjedziemy tu znowu. Poczekamy tylko aż się zazieleni i zza morza powrócą ptaki, bo Świnoujście to nie tylko plaża i morze, ale także piękne tereny zielone.

Świnoujście, to położona najbardziej na zachód, polska miejscowość na wybrzeżu. Jest unikatowa w skali całego kraju, bo jako jedyna położona jest … na wyspie, a właściwie na 44 wyspach! Żeby się tam dostać z Polski trzeba przepłynąć promem i według mnie to jest jedyny minus tego miejsca. Choć niektórzy, uważają to za swoistą atrakcję.

Z Wrocławia do Świnoujścia mamy co najmniej 3 możliwości dojazdu samochodem. Krajowa 3/S3, 5/S5 i autostrada przez Berlin. Do tej pory zawsze jeździliśmy „3” przez Legnicę, raz co prawda próbowaliśmy jechać przez Niemcy, ale pech chciał, że 2h spędziliśmy w korku (tak, na niemieckiej autostradzie) i ta opcja skutecznie nas odstraszyła.

Według map google, trasa Wrocław-Świnoujście powinna zająć ok. 6h (różnice między autostradą przez Berlin, 3-ką a 5-ką mogą wynosić teoretycznie 30min).

Tym razem zdecydowaliśmy się na krajową 3-ka przez Legnicę, co zajęło nam ponad 8h, z czego ok. 1h to czas „stracony” przez prom i jest to element nie do pominięcia od polskiej strony, ale o promie za chwilę. Drugą godzinę straciliśmy na bardzo uciążliwym, budowanym odcinku Legnica-Nowa Sól. Krótko mówiąc, ten odcinek jest teraz dramatyczny i lepiej go omijać.

Podczas powrotu zdecydowaliśmy się odbić na krajową 5-tkę przez Leszno i był to świetny wybór. Nawet pomimo drobnego niedogadania się z GPS-em (nie sprawdziłem i pojechaliśmy przez Poznań) i przejazdu najdroższą autostradą w Polsce – A2, której kilkudziesięcio kilometrowy kawałek kosztował nas 21zł. Odcinek Leszno-Wrocław, to czysta poezja, podobnie jak Świebodzin-Szczecin (w drodze nad morze), oby więcej takich dróg :) Ta trasa zajęła nam w sumie 5,5h (w tym 30min postój w Szczecinie na pogaduchy z naszym kumplem). Tak się złożyło, że wyruszyliśmy wieczorem i Sara całą drogę prześpiewała, albo przespała, więc obyło się bez postoi.

Wracając do promu, jeśli jedziesz od polskiej strony, nie ominiesz go. Nieważne jaką drogę wybierzesz, prom może wydłużyć Twoją podróż o ponad godzinę.

Prom odpływa co godzinę (o każdej pełnej), my czekaliśmy na niego ok. 35-40min, potem kolejne 20min już po wjechaniu na prom + 10-15min płynięcia. Cenna wskazówka: między 22 a 4 turyści mogą korzystać z przeprawy drugim promem (Przeprawa Warszów – przeznaczona normalnie dla mieszkańców). Tam prom wypływa co 40min i płynie krócej.

Jadąc do Świnoujścia mieliśmy pecha, bo przyjechaliśmy chwilę po odpłynięciu promu. Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że możemy spróbować przeprawić się drugim promem, więc grzecznie czekaliśmy… jakieś 40min by potem spędzić koleje 15 minut na promie i kolejne 20min na przeprawie. Wracając mieliśmy już z górki, trafiliśmy idealnie, byliśmy ostatnim autem wjeżdżającym na prom. Jakby czekali na nas:). Zaliczyliśmy więc 2 skrajne przypadki oczekiwania na prom. Poza sezonem można dość łatwo wycyrklować godzinę wyjazdu tak, żeby zdążyć na prom, ale w sezonie (duży ruch), albo podczas dłuższej trasy do Świnoujścia, już nie ma takiej precyzji.

Jeśli dojedziemy tu o złej godzinie, zawsze możemy pozwiedzać, bo po tej stronie miasta, na wyspie Wolin mieści się latarnia morska i Fort Gerharda, o których za chwilę napisze Wam Magda.

DLACZEGO ŚWINOUJŚCIE TO DOBRE MIEJSCE NA WAKACJE I WEEKEND I WAKACJE NAD MORZEM?

Poniżej 6 powodów, dla których tak uważamy.

1! ŚWINOUJŚCIE – PRAKTYCZNE I BEZPIECZNE MIEJSCE

To spora miejscowość, która żyje nie tylko w sezonie, ale także poza nim. Na co dzień mieszka tutaj 41,5 tys. ludzi oraz przyjeżdża wielu turystów i kuracjuszy, bo w Świnoujściu mieści się sanatorium. Dlatego znajdziecie tu wszystko, co potrzeba aby czuć się bezpiecznie na wakacjach!

Jest Lidl, Biedronka… w których można kupić zapomniane z domu pieluchy (a cena będzie normalna, a nie taka jak w małych sklepikach w mniejszych miejscowościach). Jest apteka, czy lekarz, więc nie trzeba martwić się co zrobimy, kiedy dziecko zachoruje i będzie konieczna nagła konsultacja. Poza tym jest duży wybór barów i restauracji, także nawet poza sezonem będzie gdzie zjeść i ba! nawet będzie można wybrać, co często w małych miejscowościach jest dużym problemem.

ryba

2! ŚWINOUJŚCIE– W KRAINIE 44 WYSP

Jednak tak naprawdę największą zaletą tego miejsca, jest jego położenie. Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, co według mnie w polskich warunkach geograficznych jest mega interesujące i warte zobaczenia! ((No, ale ja uwielbiam wyspy i często je wybieram na miejsce swoich wakacji, więc może dlatego uważam to za dużą zaletę (Zob. Dominikana, Fuertaventura, Kos, Zakynthos)). Co prawda, nie są to wyspy morskie, daleko odsunięte od lądu, ale przybrzeżne, ale są!

mapa Swinoujscie

Świnoujście obejmuje teren trzech zamieszkałych wysp: Uznam (po lewej), Wolin (po prawej, tu mieści się także Międzyzdroje) i Karsibór, a także niezamieszkanych m.in. Wielki Krzek, Mały Krzek, Wiszowa Kępa, Trzcinice, Gęsia Kępa, Zajęcze Łęgi, Wydrza Kępa, Koński Smug.

Kraina 44 wysp, bo tak nazywane jest to miasto, to przepiękny, bardzo bogaty przyrodniczo teren. Jadąc do Świnoujścia dostajemy zatem coś więcej niż piękna plażę i sosnowy las… Choć trzeba przyznać, że plaża jest tu naprawdę oszałamiająca. Szeroka i piaszczysta, idealna do leżakowania latem i spacerowania zimą. Także w doborowym towarzystwie!

Swinoujscie_weekend_nad_morzem_zbierajsie (25)

Największa część Świnoujścia położona jest na wyspie Uznam, która tylko w małej części należy do Polski. Zdecydowana większość to teren Niemiec, do których można dotrzeć o wiele łatwiej niż do Polski (wspominany prom). Po niemieckiej stronie wyspy znajduje się Park Krajobrazowy Wyspy Uznam (Natural Insel Usedom), który obejmuje swoim zakresem 9 rezerwatów przyrody. Niestety nie mieliśmy zbyt wiele czasu by je zobaczyć, ale podczas naszej wycieczki do Stralsundu przez okna podziwialiśmy piękne torfowiska, trzcinowiska, lasy, jezioro przybrzeżne, łąki.

Wyspa_Uznam_weeend_nad_morzem

Równie interesująca pod względem przyrodniczym, a może nawet bardziej (niech będzie patriotycznie!) jest wyspa Karsibór, która kiedyś była częścią wyspy Uznam, ale została odłączona poprzez wybudowanie Kanału Piastowskiego. Karsibór jest bardzo dziki i zielony przez co określany jest mianem „Wolińskiego Polesia”. Mieści się tutaj Rezerwat Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków „Karsiborska Kępa”, a także bezstajenna hodowla koników polskich. Uznawana jest za ornitologiczny raj, bo swoje siedliska ma wiele rzadkich gatunków ptaków.

3! ŚWINOUJŚCIE – CIEKAWE POD WZGLĘDEM HISTORYCZNYM

Geograficzne położenie Świnoujścia sprawiło, że był to ważny punkt na mapie handlu i gospodarki morskiej. Toteż już w XVII wieku rozpoczęto budowę fortyfikacji, których duża część przetrwała do naszych czasów. Jeśli ktoś interesuje się historią, albo ma nadmiar wolnego czasu z pewnością będzie chciał dowiedzieć się nieco więcej o Forcie Anioła, Forcie Zachodnim i Forcie Wschodnim, a także odwiedzić Podziemne Miasto w drodze między Świnoujściem a Międzyzdrojami.

Swinoujscie_fort_anioła_weekend_nad_morzem_zbierajsie (6)

Jeśli ktoś nie lubi obiektów militarnych (haha), a ciekawy jest rysu historycznego miasta zawsze może odwiedzić znak nawigacyjny w kształcie wiatraka „Stawa Młyny” położony na falochronie przy wejściu do portu. Pochodzi on z XIX wieku i działa do dziś wytyczając oś toru podejścia dla statków. Na szczycie „wiatraka” umieszczona jest lampa, którą widać z odległości 32 km. Dziś, prócz aspektu praktycznego, jest to symbol miasta.

Swinoujscie_Stawa_Młyny_weekend_nad_morzem_zbierajsie

Prócz tego w mieście, a dokładniej w jego wschodniej części, na wyspie Wolin jest też najwyższa nad Bałtykiem (68 metrów) pochodząca z 1858 roku latarnia morska. Znajduje się w niej taras widokowy oraz wystawa latarnictwa i ratownictwa morskiego.

port_latarnia__Świnoujście_weeend_nad_morzem

4! ŚWINOUJŚCIE – DOBRE MIEJSCE DLA DZIECI

Piękna plaża to podstawa na wakacje z dzieckiem, bo jak mówią doświadczeni rodzice: wszyscy, czy chcemy czy nie, kiedyś skończymy na plaży, albo placu zabaw. W Świnoujściu jest jedno i drugie. W mieście jest wiele placów zabaw, których lokalizację możemy sprawdzić na mapie na oficjalnej stronie miasta swinoujscie.pl.

Prócz tego jest też park linowy, aquapark (nasza relacja tutaj), labirynt luster (chcieliśmy iść, ale zabrakło nam czasu). Ponadto można popłynąć w rejs statkiem po Bałtyku, a także wokół Krainy 44 Wysp, pojechać w podróż kolejką Świnoujście Express, czy udać na lekcję jazdy konnej. Na brak atrakcji nie można tutaj narzekać! Tym bardziej, że bardzo blisko mieszczą się niemieckie atrakcje, o których trochę poniżej, a także nasze polskie i atrakcyjne Międzyzdroje.

5! ŚWINOUJŚCIE – MIASTO SŁOŃCA

Uznam, na której położone jest Świnoujście, określany jest przez Niemców jako Sonneninsel – Wyspa Słońca. Jest bowiem jednym z najbardziej słonecznych regionów w Niemczech!

Swinoujscie_weekend_nad_morzem_zbierajsie

6! ŚWINOUJŚCIE – MIĘDZYNARODOWO

Dogodne położenie sprawia, że na ulicach miasta pełno jest Niemców. Napisy w języku polskim i niemieckim są na porządku dziennym. Jak dla nas to super, bo niemieccy turyści sprawiają, że polscy przedsiębiorcy mogą więcej zarabiać.

Inną zaletą tego położenia jest fakt, że bez problemu dostaniemy się do Niemiec mogąc korzystać z licznych atrakcji tego terenu. A jest w czym wybierać. Tym razem zdecydowaliśmy się na Oceanarium w Stralsundzie, o którym pisaliśmy tutaj.

Oceanarium Stralsund (44)

W samym Świnoujściu nie ma molo, ale jest tuż obok, w niemieckim Ahlbeck, do którego na upartego możemy dostać się nawet na pieszo, bo to ok. 6 km plażą. Można także pojechać „pociągiem” – Świnoujście Expres, albo samochodem, który pozwoli nam na dalszą eskapadę.

Następnym razem, jak będzie trochę cieplej, planujemy sobie trip przez nadmorskie miejscowości wyspy Uznam, a także odwiedzenie kilku miejsc, które zobaczyliśmy. Prócz Parku Krajobrazowego Wyspy Uznam, wybierzemy się na Farmę Motyli w Trassenheide. To 5 tysięcy metrów kwadratowych wypełnionych licznymi motylami oraz tropikalnymi roślinami. Wybierzemy się pewnie też do Świata Guliwera w miejscowości Pudagla. To olbrzymia, 36 metrowa postać słynnego marynarza. Co ciekawe, można wejść do jego środka i obejrzeć potężne serce, płuca, czy inne organy… Kto wie, może trafimy jeszcze na inne perełki :).

A może wy znacie jakieś piękne miejsca w okolicy i coś podpowiecie? Albo zdradzicie inne miejscówki warte zobaczenia?

<< Wybierasz się do Świnoujścia? Przeczytaj koniecznie naszą relację z Aquaparku w ŚwinoujściuOceanarium w Straslundzie!!! >>

4 Responses

1. Magda

Dwa lata temu zatęskniliśmy za Bałtykiem i wybraliśmy się właśnie na tydzień do Świnoujścia. Pogoda dopisała, sporo zobaczyliśmy i odpoczęliśmy więc było na prawdę fajnie. Od siebie polecamy rowerową wycieczkę do Kamminke (tam mogłabym spędzić kolejny tydzień wakacji), farmę truskawek w Koserow (farma Karls) czy inne cesarskie uzdrowiska. Polecam bardzo również wycieczkę nad Jeziorko Turkusowe i spacer wokół.

2. Ula

Byliśmy w wakacje w Świnoujściu, rzeczywiście fajna miejscowość nadmorska. Zimą jeździmy w góry, dla odmiany w lutym odwiedziliśmy Krynicę Zdrój, siostra mi poleciła fajny apartament Halna Residence. W Krynicy o wiele spokojniej jest niż w Zakopanem. Dlatego polecam to miasto na wyjazd z dzieciakami

3. Aga

Cudowna fotorelacja. Bardzo przyjemnie mi się zwiedzało w Wami Świnoujście i jego okolice. Byłam tam wiele lat temu, obudziły się wspomnienia. :) Prześliczne zdjęcia. Serdecznie pozdrawiam. :)

4. Rafał

Bardzo fajny artykuł i piękne zdjęcia. Ostatnio tam byłem i polecam to miejsce każdemu. Podrzucam też link do innej stronki o tym miejscu, może przyda się tobie albo innym podróżnikom.