Spis treści
- >> NAJLEPSZE W HAKONE, ZOBACZ DLACZEGO WARTO TU PRZYJECHAĆ <<
- 1. DZIEŃ PIERWSZY:
- DOJAZD Z TOKIO, ZAMEK W ODAWARZE I RELAKS W ONSENACH YUMOTO
- DZIEŃ DRUGI:
- PEREŁKI HAKONE
- HAKONE TOZAN TRAIN – JEDYNA KOLEJ GÓRSKA W JAPONII
- HAKONE GORA PARK – OGRÓD Z WIDOKIEM NA GÓRY
- HAKONE ROPEWAY – EKSCYTUJĄCA I (NIE)BEZPIECZNA PODRÓŻ NAD WNĘTRZEM WULKANU
- DOŚWIADCZENIE WULKANU W OWAKUDANI
- REJS STATKIEM… PIRACKIM PO JEZIORZE ASHI
- SPACER BRZEGIEM JEZIORA I LASEM CEDROWYM W MOTOHAKONE-KO
- DZIEŃ TRZECI: MISTYCZNA JAPONIA, ŚWIĄTYNIA HAKONE KUZURYUY JINJA
- POCIĄG ROMANCECAR Z HAKONE DO TOKIO
- HAKONE INFORMACJE PRAKTYCZNE!
- JAK DOSTAĆ SIĘ DO HAKONE?
- JAK ZWIEDZAĆ HAKONE Z POMOCĄ HAKONE FREE PASS?
- CO ZROBIĆ Z BAGAŻEM PODCZAS ZWIEDZANIA REGIONU HAKONE?
- GDZIE SPAĆ W HAKONE?
- >> GŁÓWNE ATRAKCJE HAKONE, CZYLI CZY WARTO TAM JECHAĆ? <<
- >> PODRÓŻ DO JAPONII NA WŁASNĄ RĘKĘ – WSZYSTKO CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED WYCIECZKĄ DO JAPONII (już wkrótce) <<
Hakone można zwiedzić podczas jednodniowej wycieczki z Tokio. Jednak żeby doświadczyć tego co w Hakone najlepsze warto zarezerwować sobie 2-3 dni. Podczas zwiedzania regionu warto zaopatrzyć się w Hakone Free Pass, bilet, który umożliwia poruszanie się po regionie wszystkimi środkami transportu firmy Odakyu.
Poniżej gotowy plan zwiedzania regionu Hakone w pigułce, a także kilka porad praktycznych i wrażeń z naszego pobytu w tych okolicach.
>> NAJLEPSZE W HAKONE, ZOBACZ DLACZEGO WARTO TU PRZYJECHAĆ <<
1. DZIEŃ PIERWSZY:
DOJAZD Z TOKIO, ZAMEK W ODAWARZE I RELAKS W ONSENACH YUMOTO
Z Tokio wyjeżdżamy około południa, by po 75 minutach (jeśli jedziemy ekspresem Romancecar) być już na miejscu. Podczas pięknej pogody już z pociągu można podziwiać gorę Fuji. Kierujemy się do miasta Odawara. Jeśli posiadacie kartę JR Pass możecie dotrzeć tu Shikansenem, jeśli nie, możecie przyjechać liniami Odakyu, które oferują 2 lub 3 dniowe bilety Hakone Free Pass i specjalizuja się w tym regionie.
Bilety Hakone Free Pass to nielimitowane przejazdy wieloma środkami transportu linii Odakyu po regionie Hakone a dodatkowo uprawniają do zniżki na dojazd z Tokio. W ramach biletu można poruszać się po Hakone pociągami, autobusami, kolejką linową, a także statkiem wycieczkowym.
Dojazd z Tokio szybkim i widokowym pociągiem Romancecar jest dodatkowo płatny (1090 jenów w 05.2019r). Hakone Free Pass można kupić w Odakyu Sightseeing Service Center – centrach obsługi pasażera m.in na dworcu Shinjuku i Odawara (pełna lista tutaj)
Na miejscu (w Odawarze) zostawiamy bagaż w przechowalni bagażu, a sami idziemy od pobliskiego Odawara Castle. Po szybkim zwiedzaniu zamku wracamy na stację, łapiemy Hakone Tozan Train i 20 minut później jesteśmy w Hakone Yumoto Station. Jest to ostatni przystanek Romancecar, więc jeśli Ci, którzy jadą z samego Tokio liniami Odakyu i nie chcą zwiedzać zamku, mogą spokojnie pominąć Odawarę.
Hakone Yumoto to malownicza miejscowość położona w wąwozie nad rzeką Hayakawa w otoczeniu gęstych lasów. Prócz pięknych widoków i licznych onsenów oferuje także ulicę handlową ze sklepami z pamiątkami, czy licznymi restauracjami, w których można spróbować okolicznych specjałów.
My łapiemy shuttle bus do hotelu, choć początkowo mamy pomysł by pokonać ten kilometr na piechotę. Po zobaczeniu wąskich dróg bez chodników, licznych zakrętów i stromych podejść cieszymy się, że tym razem lenistwo zwyciężyło
Nocowaliśmy w Hotel Okada, który zachwycił nas dwoma rodzajami onsenów, a także prywatnym onsenem w łazience na naszym balkonie, dzięki czemu mogliśmy korzystać z atrakcji regionu także wieczorem, kiedy dziewczynki poszły już spać.
<< Zobacz Hotel Okada w serwisie booking.com >>
DZIEŃ DRUGI:
PEREŁKI HAKONE
Wczesnym rankiem korzystamy z onsenów (otwarte już od 6!).
Z ciężkim sercem, ale wielką ciekawością opuszczamy hotel i łapiemy shuttle bus na stację kolejową. Dzisiejszy dzień jest dość aktywny, bo czeka nas aż 6 rodzajów transportu (bus, pociąg, kolej torowa, autobus, kolej linowa, statek).
Żeby ułatwić sobie zwiedzanie (a właściwie umożliwić, bo z bagażem nie byłoby na to szans) decydujemy się na skorzystanie z usługi dostarczenia bagażu do kolejnego hotelu. Na dworcu po prostu nadajemy bagaż do następnego hotelu, bagaż czekał na nas już w pokoju.
HAKONE TOZAN TRAIN – JEDYNA KOLEJ GÓRSKA W JAPONII
Wsiadamy do Hakone Tozan Train i udajemy się do górskiej miejscowości Gora.
Hakone Tozan Railway to najstarsza (i jedna z trzech!) kolej górska w Japonii, która dostarcza silnych, nie tylko estetycznych, wrażeń. Pociąg jedzie górską, czasem bardzo stromą, ścieżką na wysokości 14 metrów nad ziemią. Hakone Yumoto położone jest na wysokości 69 m npm, a ostatnia stacja – Gora na wysokości 541 m npm. Liczne serpentyny, mosty i tunele to normalne atrakcje tej trasy. Wzdłuż torów kwitną tysiące różnobarwnych hortensji (byliśmy tu w maju, czyli na początku kwitnienia). Jestem też w stanie wyobrazić sobie jak pięknie jest tutaj jesienią, kiedy intensywna zieleń ustępuję żółci, czerwieni i brązom.
W pociągu panuje tłok, bardzo żałujemy, że nie udało nam się dostać miejsca przy oknie.
HAKONE GORA PARK – OGRÓD Z WIDOKIEM NA GÓRY
W miejscowości Gora możemy pojechać od razu dalej, ale my polecamy by przejść się uliczkami i udać do niewielkiego, ale ładnie położonego Hakona Gora Park. Kwitną tu m.in. wiśnie, hortensje, i róże. Jest też urokliwy ogród w stylu japońskim, a także malownicza fontanna.
Po zwiedzeniu parku i Gory jedziemy dalej, tym razem koleją linową, Hakone Tozan Cable Car. Jazda zwykłym pociągiem po tak stromym zboczu nie byłaby możliwa. W wagoniku jest jeszcze większy tłok niż wcześniej.
Drzwi na kolejnych stacjach otwierają się po dwóch stronach, dzięki czemu pociąg służy także za transfer z jednej strony torów na drugą dla mieszkańców tych górskich miejscowości.
HAKONE ROPEWAY – EKSCYTUJĄCA I (NIE)BEZPIECZNA PODRÓŻ NAD WNĘTRZEM WULKANU
Czeka nas jeszcze przesiadka na Sounzan station do kolejki gondolowej – Hakone Ropeway, która niestety podczas naszej wizyty była zamknięta z uwagi na wysoki stężenie gazów. Początkowo trochę żałujemy, bo nie mamy okazji podziwiania najbardziej spektakularnych widoków w Dolinie Wielkiego Wrzenia, ale po czasie (gdy poczytaliśmy więcej i odwiedziliśmy Muzeum geologiczne na szczycie) czujemy, że komunikacja samochodowa jest zdecydowanie mądrzejszym rozwiązaniem dla podróżujących z dziećmi.
Trasa kolejki wiedzie bezpośrednio nad dnem doliny, która kiedyś nazywana była „wielkim piekłem” (130 metrów nad ziemią). Jadąc nad doliną można z góry obserwować aktywność wulkanu: kotły wrzącej wody oraz białe kłęby gazu. Z uwagi na wydobywające się w tym miejscu opary może być niebezpieczna, dlatego linia jest okresowo zamykana, gdy wskaźniki przekraczają dozwolone normy lub może dochodzić do miejscowych mikro erupcji i trzęsień ziemi.
Każdy wagonik wyposażony jest w zestaw ratunkowy w postaci tlenu, a także maski i mokre ręczniki. Ponadto nie powinny nią podróżować osoby z astmą, chorobami płuc, serca, oskrzeli, w złej kondycji fizycznej, trudności mogą także napotkać kobiety w ciąży, noworodki, niemowlęta i osoby starsze.
Linie kolejowe Odakyu podstawiły komunikacje zastępczą, a droga autobusami po serpentynach i górskich drogach wśród intensywnie zielonych lasów dostarczyła nam dużo wrażeń, a dodatkowo były bezpieczniejszą opcją. Po drodze mogliśmy zobaczyć kontrast między zielonymi, gęstymi lasami oraz połaciami jakby „palących się lasów”. Początkowo myślałam, że to jakiś pożar, a dopiero w muzeum zrozumiałam, że po prostu działalność wulkanu.
DOŚWIADCZENIE WULKANU W OWAKUDANI
Po kilkudziesięciu minutach docieramy do doliny Owakudani. Tu z jednej strony możemy podziwiać wyłaniające się zza gór jezioro Ashi, a z drugiej ostre granie gór, z których wydobywają się opary wulkaniczne! Dostarcza ona wrażeń estetycznych i zapachowych.
To właśnie tutaj, w gorących źródłach gotowane są słynne czarne jaja, z których zjedzenia nie możemy zrezygnować. W dolinie Owakudani prócz sklepów z pamiątkami i kramów oferujących różne przysmaki mieści się też Hakone GeoMuseum, które pozwala dowiedzieć się więcej na temat działalności wulkanów.
Warto pokręcić się po okolicy i zobaczyć wydobywającą się z ziemi parę. Jeśli sytuacja pogodowa i geologiczna na to pozwala można wybrać się a trekking w góry. W naszym przypadku nie było to możliwe ze względu na sytuacje zagrożenia na tym terenie.
Po zwiedzeniu doliny kierujemy się do stacji kolei gondolowej – Hakone Ropeway, czeka nas 20 minutowy zjazd w dół, do jeziora Ashi. Tym razem jest to całkowicie bezpieczne bo trasa wiedzie po prostu nad pięknym zielonym lasem.
REJS STATKIEM… PIRACKIM PO JEZIORZE ASHI
Na brzegu, w porcie Togendai, czekają na nas statki wycieczkowe, które zabierają nas na widokowy rejs po górskim jeziorze. Choć tak naprawdę służą do przetransportowania nas do jednej z bardziej magicznych miejscowości, którą odwiedziliśmy w Japonii– Motohakone-ko. Statek zatrzymuje się w dwóch miejscach, prócz wspomnianego Motohakone, można zatrzymać się także w Hakonemachi-ko.
Po zobaczeniu ogromnej kolejki do statku decydujemy się na wykupienie wstępu do kabiny pierwszej klasy. Rejs statkiem zawarty jest w cenie Hakone Free Pass (druga klasa jest w cenie).
Podczas rejsu można zobaczyć wulkan Fuji. Nam się niestety nie udaje z uwagi na kiepską pogodę i duże zachmurzenie. Jeśli podróżujecie do Hakone od listopada do lutego wczesnym rankiem, kiedy powietrze jest czyste i rześkie, a tafla wody niczym niezmącona, można zobaczyć odbijające się Fuji w tafli jeziora.
SPACER BRZEGIEM JEZIORA I LASEM CEDROWYM W MOTOHAKONE-KO
W Motohakone-ko idziemy na krótki spacer wzdłuż brzegu jeziora. Wchodzimy do lasu by po chwili zobaczyć widzianą z wody potężną bramę Tori zatopioną w wodzie. Idziemy dalej lasem cedrowym, aż do Hotelu de Yama. Po drodze mijamy dziesiątki, jak nie setki kamiennych i drewnianych latarenek. Obiecujemy sobie że przyjdziemy tu po zmroku, by jeszcze bardziej rozkoszować się ciszą i spokojem tego miejsca.
Docieramy do Odakyu Hotelu de Yama z przepięknym azaliowym ogrodem i widokiem na Fuji. Hotel mieliśmy okazję podziwiać już z pokładu statku. Zwiedzanie zostawiamy na kolejny dzień. Dziś, po całodniowym zwiedzaniu jak na pobyt w regionie Hakone przystało, udajemy się do onsenu.
Jeśli ktoś nie ma czasu może na tym zakończyć swoją wycieczkę po regionie i autobusem z Motohakone-ko wrócić do Hakone Yumoto, a stąd pociągiem do Tokio.
DZIEŃ TRZECI: MISTYCZNA JAPONIA, ŚWIĄTYNIA HAKONE KUZURYUY JINJA
Po porannym relaksie w onsenach i śniadaniu, idziemy do hotelowego parku. To tu, na obszarze 130 tys. m2. rośnie 3 tys. krzewów azaliowych. Feeria barw oraz 30 różnych odmian jest prawdziwą ucztą dla wielbicieli pięknych kwiatów oraz… fotografii.
Przy dobrej widoczności z tego miejsca można zobaczyć srebrzyste Fuji z białą czapą śniegu, niebieskie wody wulkanicznego jeziora Ashi i różnobarwne kwiaty Azalii. Różaneczniki i azalie kwitną tu w maju, dodatkowo od połowy czerwca do początku lipca można podziwiać także kwitnące róże.
Podobnie jak w poprzednim dniu korzystamy z usługi transportu bagażu, odbierzemy go w Odawara Station, dzięki temu możemy spacerem udać się na dworzec autobusowy w Motohakone i w spokoju rozkoszować się urokami tej okolicy. Tym bardziej, że jest co oglądać.
Po raz kolejny idziemy lasem cedrowym do bramy Tori skąpanej w jeziorze. Chętnych do zrobienia sobie zdjęcia w tym miejscu jest wielu, już od ulicy ustawia się długa kolejka. Później po kamiennych schodach wspinamy się do świątyni Hakone Kuzuryu Jinja. Ciszę i spokój tego miejsca zaburza mżawka, która owszem dodaje miejscu atmosfery tajemniczości, ale dla podróżujących z dziećmi jest problemem.
Szybko idziemy na dworzec, mijając wypożyczalnie sprzętu wodnego. Dzień wcześniej planowaliśmy popływać po jeziorze rowerem wodnym w kształcie żółtego łabędzia (marzenie naszej córki). Dziś, z uwagi na pogodę musimy odpuścić tą atrakcję. Łapiemy autobus do Hakonemachi-ko, gdzie mieści się muzeum. Niestety po dojechaniu do miasteczka zerwał się silny wiatr rozpadał deszcz, a nasze dziewczyny odmówiły zwiedzania. Toteż zamiast muzeum udaliśmy się do restauracji na najlepszy ramen jaki jedliśmy w Japonii!
POCIĄG ROMANCECAR Z HAKONE DO TOKIO
Ostatnim punktem podróży jest jazda autobusem do Hakome Yumoto Station, gdzie czeka na nas już bagaż. Stąd łapiemy Romancecar do Tokio Shinjuku! Tym pociągiem widokowym o wyższym standardzie niż normalne pociągi w 75 minut docieramy do stolicy Japonii.
>> Pobierz szczegółową rozpiskę naszej wycieczki przy użyciu karty Hakone Free Pass! <<
HAKONE INFORMACJE PRAKTYCZNE!
JAK DOSTAĆ SIĘ DO HAKONE?
Jeśli masz JR Pass najbardziej ekonomiczna będzie dla Ciebie podróż Shinkhansen z Tokio Shinjuku do Odawara, a następnie zmiana linii kolejowej na Odakyu Hakone Tozan.
Jeśli nie masz JR Pass lub chcesz skorzystać z innej możliwości rozpatrz połączenia linii Odakyu, które dowiozą Cię bezpośrednio do Hakone-Yumoto bez konieczności przesiadki w Odawarze. Możesz kupić Hakone Free Pass już od stacji Shinjuku, dzięki czemu na jednym bilecie dojedziesz tu z Tokio i będziesz mógł podróżować po regionie.
Jeśli zależy Ci na czasie możesz skorzystać z Romancecar z Tokio Shinjuku do stacji Hakone-Yumoto, wtedy do kosztu Hakone Free Pass zostanie Ci doliczona opłata ekspresowa. Romancecar pozwala na komfortową podróż pociągiem widokowym, który zamiast 120 minut jedzie 75 minut. Ma rozkładane, rezerwowane fotele, które można obrócić o 180 stopni (np. jeśli jedziemy w 4 osoby i chcemy być w „swoim” gronie), wifi, czy przechowalnię bagażu i komfortowe łazienki
JAK ZWIEDZAĆ HAKONE Z POMOCĄ HAKONE FREE PASS?
Cały region najlepiej zwiedzać z pomocą Hakone Free Pass. To 2 lub 3 dniowy bilet wycieczkowy, który umożliwia poruszanie się po regionie różnymi środkami transportu: komunikacją autobusową, kolejową, linową, torową i statkiem po jeziorze Ashi. W cenie Hakone Free Pass zawarte są nieograniczone transporty w:
- kolej górska w Japonii ze stacji Hakone-yumoto do stacji Gora // Hakone Tozan Train
- kolej linowa ze stacji Goda do stacji Sounzan // Hakone Tozan Cable Car
- czterostacjowa kolej gondolowa: Sounzan Station, Owakudani Station, Ubako Station, Togendai Station // Hakone Ropeway
* trasa między Sounzan Station a Owakudani Station może być nieczynna z uwagi na wysokie stężenie gazów wulkanicznych
- rejs widokowy Hakone pomiędzy portami Togendai-ko, Hakonemachi-ko i Motohakone-ko
- komunikacja autobusowa po obszarze Hakone np. możliwość dotarcia z Motohakone-ko do Hakonemaci-ko i z ob.u powyższych stacji do Hakone-Yumoto // Hakone Tozan Bus
Dodatkowo bilet oferuje darmowe wstępy lub zniżki do niektórych atrakcji. Dzięki temu można swobodnie i bez stresu zwiedzać atrakcje Hakone.
Hakone Free Pass nie obemuje dojazdu pociągiem Romancecar z Tokio do Hakone-Yumoto. Należy zakupić dodatkowy bilet. Osoby posiadające HFP mają zniżkę.
CO ZROBIĆ Z BAGAŻEM PODCZAS ZWIEDZANIA REGIONU HAKONE?
Linie Odakyu oferują także usługi bagażowe. W zależności od wybranej opcji oraz stacji oddania bagażu można skorzystać z przechowania bagażu na stacji albo przesłaniu bagażu ze stacji do hotelu, z hotelu do hotelu lub z hotelu na stacje, czy na lotnisko Narita i Haneda.
My skorzystaliśmy z takiej opcji na stacji Hakone-Yumoto. Dzięki usłudze dostarczyliśmy bagaż do miejsca zakwaterowania oraz z powrotem do stacji kolei. Warto pamiętać o godzinach dostępności usługi (na Hakone Yumoto do 12.30, w hotelu do 10.00).
GDZIE SPAĆ W HAKONE?
Region Hakone obfituje w wiele miejsc noclegowych o różnym standardzie. Naszym zdaniem warto kierować się nie tylko ceną, ale przede wszystkim dostępnością onsenów. W takim regionie jak Hakone to wręcz konieczność do pełnego doświadczania.
Żeby skorzystać z naszej trasy pierwszą noc należy spędzić w Hakone Yumoto, a drugą w Motohakone-ko. My, w Hakone Yumoto nocowaliśmy w hotelu Okada. Na terenie Motohakone-ko mieliśmy okazję nocować w Hotelu de Yama. Oba hotele należą do grupy Odakyu. Już wkrótce opiszemy je na blogu, a tymczasem podlinkowujemy je w booking.com.
>> GŁÓWNE ATRAKCJE HAKONE, CZYLI CZY WARTO TAM JECHAĆ? <<
>> PODRÓŻ DO JAPONII NA WŁASNĄ RĘKĘ – WSZYSTKO CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED WYCIECZKĄ DO JAPONII (już wkrótce) <<
Nasza wizyta w Japonii to część 100-dniowej wyprawy po Azji.
Wpis powstał przy współpracy z Odakyu Express Groups, które oferują Hakone Free Pass.