ZROBILIŚMY TO DOBRZE – DLACZEGO 2020 NAM SIĘ UDAŁ, MIMO ŻE BYŁ PASKUDNYM ROKIEM

with Brak komentarzy

2020 był dziwny. Czuliśmy strach, niepewność, rozgoryczenie i wściekłość. Równocześnie próbując sobie z tym poradzić i sprawić, by dzieci w jak najmniejszym stopniu odczuły wszystkie złe emocje wiszące wokół nas. Przeżyliśmy piękny i bardzo wartościowy rok. Mam nadzieję, że Wam też się udało. A jeśli nie, to nic nie stoi na przeszkodzie, by zrobić tak z kolejnym. Bo choć mocno wierzę, że widać już światełko w tunelu… to 2021 także przyniesie nam wiele wyzwań.

JAKI BYŁ 2020?

2020 był trudny – nikt nie ma ku temu wątpliwości. Myślę, że poniekąd to doświadczenie naszego pokolenia i musimy zrobić wszystko co tylko możemy, by po prostu przez pandemię nie przegrać życia. I mówię tu zarówno o zdrowiu, jak i realizacji marzeń, bo to one dodają naszemu życiu koloru i szczęścia.

Świat w 2020 stanął na głowie. Bynajmniej nie chodzi wyłącznie o zamknięte granice, lasy, hotele, czy restauracje. Nie chodzi o brak podróży i niemożność realizacji marzeń. Baliśmy się o życie, z niepokojem patrzyliśmy w przyszłość. Boimy się nadal. Świat wielu osób stanął na głowie i zmienił się bezpowrotnie.

Tatry z dziećmi, widok ze szlaku na pokrytą gęstymi chmurami dolinę w okolicy Beskidu

Wiele osób utraciło źródło dochodu wpadając w ogromne tarapaty finansowe na skutek zamykania kolejnych branż i mniejszemu popytowi na pewne usługi. O tyle ile dla turystów i klientów nakładane kolejno obostrzenia to po prostu pewna niedogodność i ograniczenie codziennego życia, to dla wielu osób to utrata pracy i wielka niepewność na przyszłość.

W ocenie tego roku nie pomaga sytuacja polityczna w Polsce. Dla wielu z nas szala absurdu się przelała. Daliśmy wyraz swojemu zaniepokojeniu wychodząc na ulicę. I mimo że protesty ogromnie podzieliły społeczeństwo, to pokazały też, że na ulice wychodzą kolejne grupy społeczne, często bardzo różne. Bo nawet jeśli nie zgadzamy się w jednej sprawie, są dziesiątki tych, w których jesteśmy zgodni. Przykro tylko, że nikt nie rozmawia z protestującymi… I tu dochodzę do kolejnej smutnej rzeczy, którą ten rok mocniej uwidocznił. Nie umiemy ze sobą rozmawiać… a często nawet nie chcemy. Wystarczy spojrzeć w komentarze pod artykułami o koronawirusie, protestach, polityce, czy szczepieniach. Zamiast skupić się na tym co buduje i może doprowadzić do poprawienia sytuacji, są tacy którzy tylko szukają winnych i spisków.

Świat przyrody w 2020 nam nie sprzyja. A może po prostu odwdzięcza się za to, że my nie sprzyjamy światu przyrody… Przez naukowców został okrzyknięty już „rokiem katastrof naturalnych”. Pożary lasów w Australii i Kalifornii, potężne huragany nad Atlantykiem, trzęsienia ziemi, budzące się do życia wulkany, czy bardziej lokalnie… zanieczyszczenie Doliny Baryczy i ogromna susza w Polsce. Katastrofa klimatyczna dzieje się na naszych oczach…

Pustynia_kozlowska_bory_dolnoslaskie_zbierajsie
Pustynia Kozłowska powstała na skutek wypalania lasów do gołego piasku. I choć teren już powoli zarasta obrazuje zjawisko stepowienia polskiego krajobrazu.

PROBLEM W OCENIE

Dla świata to nie był dobry rok.

odczuwam wielki dyskomfort, bo jak już odrzucę te wszystkie globalne problemy, które oczywiście mają ogromny wpływ na nasze życie, to muszę przyznać, że dla naszej rodziny to był naprawdę piękny czas.

Paradoksalnie, im więcej problemów i trosk tym bardziej staraliśmy się przeżyć każdy kolejny dzień pełniej i bardziej wartościowo. Byliśmy spragnieni świata więc otworzyliśmy szerzej głowę i dostrzegliśmy rzeczy, wobec których może normalnie przeszlibyśmy bez żadnych emocji. Nie chcieliśmy poddać się marazmowi.

Wiedzieliśmy, że na pewne rzeczy nie mamy wpływu, dlatego kiedy tylko mogliśmy wyruszaliśmy w drogę. Oczywiście z rozwagą i z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego.

WYZWANIE PRZED 2020

W podsumowaniu 2019 roku napisałam, że ciężko będzie przebić ten rok, bo Azja Środkowo-Wschodnia a potem Włochy to była dla nas „podróżnicza petarda”. Naprawdę nie sądziłam, że to będzie aż tak nierealne. Wiedziałam, że w 2020 będziemy podróżować bardziej lokalnie i na pewno nie spędzimy w podróży 5 miesięcy. Nie przypuszczałam jednak, że jedynym krajem, który odwiedzimy prócz Polski będą… Czechy, które swoją drogą są dla mnie tak bliskie, że podświadomie nie traktuje ich jak zagranicy.

Jednak podróże to przecież nie odległość.

I dziś, kiedy na koncie podróży w 2020 roku mamy 9 odwiedzonych województw, 8 pasm górskich, 4 Parki Narodowe, kilkanaście parków krajobrazowych, 13 lubuskich jezior, 4 rzeki, kilka górskich strumieni, 2 wielkie miasta, jeden Bałtyk i wiele innych miejsc, których nie da się tu sklasyfikować, muszę napisać, że:

ZROBILIŚMY TO DOBRZE!

Mieszkaliśmy wiosną w domku nad strumieniem w Górach Izerskich, latem w schronisku w Beskidzie Śląskim, a jesienią w drewnianym domku z widokiem na Tatry. Pływaliśmy w maju kajakiem po Warcie, a we wrześniu łodzią flisacką po Wiśle. Swoim samochodem przemierzyliśmy 9 województw robiąc dobre 20 tys. km, ale równocześnie pokonaliśmy swoją niechęć do jazdy rowerem i spróbowaliśmy też takiej formy turystyki. Pierwszy raz pojechaliśmy w podróż kamperem. Jeździliśmy rowerem po łąkach i lasach.

Aż w końcu zrealizowaliśmy swoje marzenie: przeszliśmy 50 km Karkonoszami z Karpacza aż do Jakuszyc. Później pierwszy raz w życiu wspólnie wędrowaliśmy po Beskidach i Tatrach. Po drodze było też wiele pięknych miejsc, o których przypomnę w dalszej części wpisu, bo naprawdę zasługują na to, byście je zobaczyli i… odwiedzili.

Te wszystkie miejsca i wycieczki to tylko arena do rozgrywania się pięknych doświadczeń, budowania wspomnień i rodzinnych więzi i próby zapomnienia o tym jak parszywy był ten 2020…

Wielokrotnie słyszałam w tym roku z ust moich dzieci zachwyty radości. Sama też czasem szczypałam się w rękę nie wierząc, że tak piękne miejsce jest zaledwie kilka godzin od domu. Najmocniej chyba wspominam Sarę stojącą po kolana w górskim strumieniu w Górach Izerskich. Powiedziała mi wtedy: Mamo, zostańmy tu na zawsze! Tu jest tak pięknie! A potem… poszliśmy karmić kozy i wdrapaliśmy się na Rozdroże pod Izerskimi Garbami by podziwiać Karkonosze.

Kopalnia_kwarcu_stanislaw_gory_izerskie_rozdroze_z_dzieckiem_zbierajsie (102)

I choć uważam, że umiemy doceniać piękno tuż za rogiem i tak naprawdę nie potrzeba nam wielkich podróży do szczęścia (choć lubimy) to 2020 uczył nas tego jeszcze mocniej.

W 2020 zrobiliśmy wiele rzeczy i zobaczyliśmy wiele miejsc po raz pierwszy. Utwierdziło nas to w przekonaniu, że najpiękniejsze rzeczy są tuż za rogiem. A w podróży liczy się to z kim podróżujesz i czy Twoja głowa jest wystarczająco otwarta by odrzucić problemy. Skupialiśmy się na tym co dobre i co można, a nie na tym, czego nie możemy. Co oczywiście nie znaczy, że nie było trudno. Było. 2020 zmienił sposób podróżowania. Zrezygnowaliśmy z samolotów, komunikacji masowej, a rząd ograniczył nam możliwość korzystania z restauracji, schronisk i hoteli.

2020 POTRAKTOWAŁ NAS ŁAGODNIE

Kończymy ten rok nie tyle z radością, że się już skończył, ale z.. wdzięcznością. W tym paśmie złych rzeczy, które się wydarzyły jesteśmy zdrowi fizycznie i psychicznie – a to jest najważniejsze i mamy pracę. Ba! Mamy prace, która pozwala nam podróżować. COVID nas ominął (oby tak zostało w 2021), a z tymi bliskimi, których dotknął, obszedł się dość delikatnie.

Wyszliśmy z kwarantanny domowej i pracy w systemie home office bez szwanku dla psychiki. Przebywanie ze sobą 24h na dobę testowaliśmy co prawda już rok wcześniej, przez 5 miesięcy podróży, ale co by nie mówić, praca z dwójką naszych żywych sreber w mieszkaniu w bloku jest po prostu ciężka.

Widzimy już delikatne światełko w tunelu… i wierzymy w powrót do „normalności”. Nikt pewnie nie wie kiedy i w jakim stopniu… ale naprawdę mam nadzieję, że wszystko zmierza ku dobremu.

normalność dla nas, to możliwość spotykania się z bliskimi bez obaw, że ktoś kogoś zarazi. To odprowadzenie dzieci rano do przedszkola, czy szkoły i pędzenie po nie z wielką tęsknotą po 8 godzinach, kiedy praca na dziś jest już zrobiona i nie trzeba wyrywać czasu ukradkiem pomiędzy układaniem puzzli, robieniem obiadu i czytaniem książeczki. Normalność za jaką tęsknimy, to podróżowanie bez stresu i konieczności kombinowania, na której ławce zjemy zupę i czy można wejść do restauracji skorzystać z toalety. To obiad zjedzony w knajpie przy stoliku. Herbata wypita w schronisku podczas górskiej wędrówki. To weekend w hotelu z otwartą salą zabaw i aquaparkiem. To brak konieczności zastanawiania się gdzie jest maseczka i czy po raz dziesiąty dezynfekować dziecku ręce bo dotknęło wszystko co było do dotknięcia :D… to po prostu radość z codzienności w podróży, a nie ciągły strach i obawy.

I chcę wierzyć, że kiedyś bez maseczek pójdziemy po prostu w tłum…

baby_monsters_kuki_wozek_do_samolotu_na_wakacje_podroz_zbierajsie_azja
Spacer po nocnym markecie w Tajlandii w 2019 roku

BRAK NORMALNOŚCI, CZYLI CZEGO NIE ZROBILIŚMY W 2020 ROKU

Pandemia zastała nas, kiedy siedzieliśmy na walizkach. Za chwilę mieliśmy wyruszyć na 3-tygodniową podróż po Szwajcarii. W planach był pobyt stacjonarny u podnóży Zermatt i opieka nad domem i kotami w czasie wyjazdu ich właścicieli do Tajlandii (wiesz co to jest housesitting?). Drugi raz mieliśmy do nich pojechać w czerwcu. Niestety, oba wyjazdy nie doszły do skutku. Podobnie zresztą jak jesienny wyjazd do Izraela i zimowe wakacje w Azji Środkowo-Wschodniej.

Nie zdecydowaliśmy się też lecieć nigdzie latem. Głównie w obawie o stresującą podróż i (nie)zachowanie reżimu sanitarnego przez nasze dzieci w samolocie, czy środkach transportu zbiorowego w podróży. I tak, wiem, że dwa lata wcześniej lecieliśmy z trzylatką i 7-miesięczniakiem do Azji Środkowo-Wschodniej na 100 dni i odwiedziliśmy z nimi m.in. Kambodżę i Tajlandię, jedliśmy street foody i robiliśmy wiele dziwnych rzeczy, które nie śnią się nawet „rozsądnemu rodzicowi”… ale to co się stało w 2020 było tak nierealne i dziwne, że strach przed kontaktem z nieznanym koronawirusem na lotnisku, w samolocie, czy komunikacji zbiorowej w tym roku był dla mnie obarczony większym stresem niż przeciskanie się przez tłum ludzi na nocnym markecie w Tajlandii, czy nawet komary przenoszące dengę i małpy wskakujące na łódkę, by porwać coś do jedzenia rok wcześniej.

I absolutnie nie chcę wchodzić w dyskusję, czy strach przed COVIDem jest zasadny, czy przesadzony. Liczby mówią same za siebie. To po prostu było/jest coś zupełnie nowego i nieznanego… bardziej niż malaria, denga, czy inne egzotyczne choroby, z którymi medycyna potrafi sobie już w jakimś stopniu poradzić.

O decyzji by nigdzie nie lecieć latem, kiedy wiele osób już zaczęło podróżować, przesądził też fakt, że nie zdecydowałabym się na testy COVID z własnej woli, więc duża część krajów zwyczajnie odpadła. Zdarzały się przecież sytuacje, że dzień przed wylotem okazywało się, że kraj wprowadza obowiązkowe testy. Do tego ewentualna kwarantanna na miejscu lub po powrocie. To nie były łatwe decyzje.

SKORO NIE MOŻEMY LECIEĆ DO RAJU, ZRÓBMY SOBIE PODRÓŻNICZY RAJ W POLSCE

Dziś kiedy zastanawiam się nad tym jak to jest, że kochając podróżowanie i ten stan „bycia w drodze” nie dałabym się pokroić za podróże… Bo nie chciałam zrobić sobie głupiego wymazu z nosa. Czy to znaczy, że wcale nie kocham podróżowania tak jak wcześniej myślałam?

To chyba jednak coś innego. Po prostu tak zorganizowaliśmy sobie podróżnicze życie w Polsce w tym czasie, że w zupełności zaspokoiło nasz głód podróży, pięknych miejsc i chęć odkrywania czegoś nowego. Wiosnę, lato i jesień 2020 spędziliśmy naprawdę bardzo ciekawie i intensywnie!

podroz_kamperem_wroclawskie_kampery_zbierajse (6)

podroz_kamperem_wroclawskie_kampery_zbierajse (15)

Bo kiedy już pogodziliśmy się z faktem, że o dalekich podróżach możemy pomarzyć i zaakceptowaliśmy nową rzeczywistość, wykręciliśmy naprawdę dobry podróżniczo wynik i przeżyliśmy wiele pięknych przygód… w Polsce, tuż za rogiem. W maju w domu spędziliśmy zaledwie tydzień. Odrobinę więcej w lipcu, sierpniu, czy wrześniu :) Nie było czasu na tęsknotę za dalekimi krajami.

zaleczanski_park_krajobrazowy_zbierajsie_kajakiem_rowerem_pieszo-autem_szlaki-2

Choć i ona przyszła… kiedy dni stały się krótsze, a na dworze pojawił się fatalny smog. Zatęskniliśmy za słońcem. Za brakiem konieczności ubierania wielkich butów, kombinezonów i czapek… za beztroską, spokojem i światem. I kiedy już zaczęliśmy szukać ofert, została ogłoszona narodowa kwarantanna i dziś już nie wiadomo kiedy się skończy to nasze nielatanie. Na razie nic nie planujemy czekamy na rozwój wydarzeń.

Poradnik Podróży z dzieckiem

Z nadzieją na przyszłość i życzeniem by była lepsza, spokojniejsza w złe emocje, bogatsza w piękne doświadczenia i taka… jak sobie wszyscy wymarzymy.

A teraz, jeśli dalej masz ochotę czytać, zobacz jak wyglądał podróżniczo nasz 2020 rok.

ROK 2020 TO ROK PODRÓŻY PO POLSCE

• Odwiedziliśmy 9 województw: dolnośląskie, lubuskie, łódzkie, mazowieckie, małopolskie, śląskie, zachodniopomorskie, wielkopolskie i kujawsko-pomorskie.
  • Wędrowaliśmy po 8 pasmach górskich: Masyw Śnieżnika, Karkonosze, Góry Suche, Góry Izerskie, Góry Stołowe, Góry Sowie, Tatry, Beskid Śląski. Do tego było jeszcze Pogórze Kaczawskie i Przedgórze Sudeckie.
  • Pływaliśmy w Bałtyku i w 13 lubuskich jeziorach, a Jacek nawet w Warcie… w maju :)
  • Byliśmy nad trzema największymi polskimi rzekami. Pływaliśmy kajakiem po Warcie, łodziami flisackimi po Wiśle i … spacerowaliśmy wzdłuż Odry.
  • Odwiedziliśmy 4 Parki Narodowe: Karkonoski Park Narodowy, Park Narodowy Gór Stolowych, Tatrzański Park Narodowy i Woliński Park Narodowy oraz kilkanaście krajobrazowych.
  • Raczej omijaliśmy wielkie miasta i miasteczka, wyjątek robiąc dla zachwycającego Torunia.
  • Całą rodziną podróżowaliśmy pieszo, samochodem, rowerem i kajakiem. Zrezygnowaliśmy ze środków transportu zbiorowego. Chociaż były wyjątki. Na początku roku pojechałam pociągiem na jednodniówkę do Szklarskiej Poręby. W Toruniu, we wrześniu, płynęliśmy łodzią z flisakami i innymi turystami. A w październiku wjeżdżaliśmy koleją linową na Kasprowy Wierch i kolejną linowo-terenową na Gubałówkę.
  • Dużo wędrowaliśmy. Nasz najdłuższy spacer to 50 km przejście z Karpacza do Szklarskiej Poręby. Sara (4 lata i 4 miesiące) niemal całą trasę pokonała na własnych nogach.
  • Jeździliśmy rowerem po Załęczańskim Parku Krajobrazowym, Parku Krajobrazowym „Łuk Mużakowa” i w Tatrach, mimo że to zdecydowanie nie jest nasz ulubiony środek transportu, zrobiliśmy na dwóch kółkach jakieś 150 km.
  • Pierwszy raz w tym roku podróżowaliśmy kamperem.

ROK 2020 NA BLOGU ZBIERAJSIE

• Odwiedziliśmy i opisaliśmy na blogu takie perełki jak: Pustynia Kozłowska, Wąwóz Myśliborski, Dolina Bobru, Wodospad Wilczki, Bobrowe Skały, Przełomy Pełcznicy, Załęczański Park Krajobrazowy z przełomem Warty, Łuk Mużakowa, Jezioro Lubniewsko w Lubniewicach, czy Nieczynna Kopalnia Kwarcu „Stanisław” w Górach Izerskich. I owszem, nie byliśmy pierwsi w tych miejscach, ale czujemy, że dołożyliśmy dużą cegiełkę do popularyzowania ich na mapie turystycznej Polski. A o to i o zachęcanie rodziców z dziećmi do mikropodróżowania chodzi nam w blogowaniu najbardziej :)
  • Na zbierajsie.pl rok na plusie. Mamy wzrosty zarówno w statystykach na blogu, jak i w social mediach – za co Wam bardzo dziękujemy i cieszymy się, że to co tworzymy jest dla was użyteczne.
  • Nie udało nam się zrealizować kilku ciekawych projektów, które mieliśmy zaplanowane na ten rok. Jednak zbierajsie ma się dobrze mimo kryzysu w turystyce. I choć na blogowanie mieliśmy mniej czasu, bo nasze dziewczynki od połowy marca do sierpnia były w domu, to napisaliśmy 83 nowe teksty o mikropodróżach. W tym roku nasz blog odwiedziło niemal 500 tys. osób – co na blog z 4-letnią historią jest naprawdę dobrym wynikiem. W naszych social mediach mamy wzrosty. Z tegorocznych „sukcesów” to pojawiliśmy się w raporcie Sotrender Facebook Trends Polska październik 2020, a potem w listopadzie 2020 pod względem zaangażowania i Aktywni Użytkownicy w kategorii Blogerzy-Podróże.

A teraz już chodź zobacz nasze podróże miesiąc po miesiącu. Niech będą inspiracją na kolejny rok. Bo skoro nawet w tak paskudnym roku jak 2020 można było zobaczyć i przeżyć tyle pięknych chwil to w kolejnym może być już tylko lepiej.

GDZIE PODRÓŻOWALIŚMY W 2020? BOMBA INSPIRACJI!!!