Łapiemy kolejny oddech: Wodospad Podgórnej w Przesiece

with 8 komentarzy

Leniwie sunąca przez centrum Wrocławia Odra jest dostojna i szeroka, a jednak nie robi na nas tak dużego wrażenia jak małe górskie strumienie i wodospady. One nie muszą być wcale wysokie, ani szerokie, żeby robiły wrażenie. Zapraszamy Was dziś do Wodospadu Podgórnej w Karkonoszach, ten „zaledwie” 10-metrowy wodospad zdecydowanie warto zobaczyć, usłyszeć, a może i … poczuć na własnej skórze?!

Wracając do Wrocławia w miniony weekend zastanawialiśmy się głośno, jaki atut ma to miasto pod względem przyrodniczym. Pod wpływem niedawnej podróży do USA porównywaliśmy nasze miasto do amerykańskich metropolii i naszych rodzinnych miast. Niestety, nie ma oceanu, tak jak Los Angeles, nie ma urokliwych wzgórz San Francisco, ani nawet nie ma w pobliżu gór tak jak w Wałbrzychu, czy Jeleniej Górze. Od słowa, do słowa uzmysłowiliśmy sobie, że ma przecież… rzekę! Że też o niej nie pomyśleliśmy! Jesteśmy bardzo niesprawiedliwi!

<< Przeczytaj więcej o naszej wyprawie po zachodnich stanach USA >>

Nie lubię rzek w miastach

Rzeki w miastach po prostu są. Oczywiście są wyjątki, jak chociażby Amsterdam i… Wrocław właśnie. Wszak to przecież „miasto stu mostów”. Jednak z Odrą we Wrocławiu mam ten problem, że wydaje mi się po prostu brudna i … nudna. Owszem całkiem ładnie wygląda na zdjęciach, ale to nie jest zdecydowanie taka forma „wody”, jaką lubię.

Kiedyś wpadliśmy na pomysł i wynajęliśmy kajaki przy Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Nie było to ani przyjemne, ani ekscytujące. Jednak to mocno subiektywna opinia, bo wiem, że po Odrze świetnie pływa się na żaglówkach, motorówkach, czy nawet smoczych łodziach!

Co innego rzeka w górach

<< Yosemite to zdecydowanie kraina górskich strumieni i wodospadów >>

Zdecydowanie inaczej jest w górach. Tutaj zachwyca mnie każda rzeka, rzeczka, czy ruczaj. Zawsze wysłuchuję, czy gdzieś w oddali nie słychać szumu strumienia. Nie wiem jak wy, ale ja uwielbiam dźwięk cicho szumiącej wody i ten delikatny chłód, który od niej bije. Uwielbiam patrzeć na górskie potoki i kaskady. Bardzo mnie to uspokaja i zachwyca.

Jednak bez wątpienia, najbardziej emocjonują mnie wodospady, a jak się okazało podczas naszej amerykańskiej wyprawy, także naszą córkę!

Bierzemy udział w konkursie na aktywnych blogerów w kategorii „Góry i Trekking”. Chcemy promować idee podróżowania z dzieckiem, także w górach! Zagłosujcie na nas na stronie https://profilaktywny.pl/glosowanie/gory-i-trekking/. Zachęcamy do oddawania na nas swoich głosów ;)

W poszukiwaniu karkonoskich wodospadów

Karkonosze to nie jest kraina wodospadów, nie znaczy to jednak, że ich nie ma. Największy Kamieńczyk, później Szklarka, a na trzecim miejscu Wodospad Podgórnej w Przesiece, który odwiedziliśmy ostatnio z Sarą.

wodospad-podgornej-w-przesiece-zbierajsie

Do wodospadu mieliśmy trzy podejścia. Pierwsze w ubiegłoroczne wakacje, kiedy Sara miała trzy miesiące, a ja razem z tatą próbowałam pokonać zaledwie 600 metrowy szlak z parkingu przy drodze „Na wodospad” w Przesiece do wodospadu. Próbowaliśmy, bo niestety kamienie pokonały nasz głęboki wózek, a może raczej nas :O!?

Kolejne podejście zrobiliśmy w tym samym składzie kilka dni po naszym powrocie z USA. Już mieliśmy się poddać, bo kiedy dojechaliśmy na miejsce zaczęło mocno padać, ale postanowiliśmy przeczekać letni deszcz w aucie. Jednak nie był to koniec „przygód”. Kiedy wyszliśmy okazało się, że pokonanie tej zaledwie kilkusetmetrowej drogi może trwać wieki. Cóż, takie są uroki wędrowania z roczniakiem, który jest ciekawy każdego kamyczka i źdźbła trawy i za nic nie daje się przekonać do nosidła. Na dodatek obok drogi płynie szemrzący potok, który jest równie interesujący, co wodospad.

Wodospad Podgórnej w Przesiece zdobyty

Wodospad Podgórnej w Przesiece to „zaledwie” 10-metrowy wodospad otoczony gęstym lasem. Przedzierające się przez liście promienie słoneczne sprawiają, że miejsce to, jest niezwykle urokliwe i tajemnicze. Uroku dodaje mu także całkiem duży basen eworsyjny z krystalicznie czystą wodą, która w zależności od pogody i pory dnia jawi się różnymi kolorami.

wodospad-podgornej-w-przesiece-zbierajsie (16)

Jednak nie kolory są tu najciekawsze, ale to, że służy on za basen dla morsów! Także zimą!

wodospad-podgornej-w-przesiece-zbierajsie (10)

Idealne miejsce na krótki spacer, nawet w lakierkach

Trzeci raz przyjechaliśmy tu zupełnie spontanicznie w miniony weekend. Jechaliśmy akurat na urodziny mojej mamy i postanowiliśmy, że nasz kolejny oddech to musi być właśnie wodospad.

W sukienkach i „lakierkach” (Jacek) wyruszyliśmy na szlak!

Wodospad Podgórnej w Przesiece, jak dotrzeć?

Do wodospadu można dotrzeć z Przesieki, jadąc drogą „Droga do Wodospadu” do parkingu, a później ok. 10 minut na nogach, prostą, ale kamienistą drogą wzdłuż potoku. Droga jest prosta i przyjemna, ale jeśli wybieracie się tam z wózkiem, to musicie albo zaopatrzyć się w siłacza, albo wybierzcie typową terenówkę!

Na miejscu jest wiata widokowa oraz kilka ławek, a z drewnianego mostka można rozkoszować się widokiem.

Jeśli będziecie w pobliżu i tak jak my lubicie wodospady nie ograniczajcie się tylko do Kamieńczyka i Szklarki. Na Wodospadzie Podgórnej w Przesiece są zdecydowanie mniejsze tłumy, a jest „równie” urokliwie. A może nawet lepiej :).

• Bardzo Ci dziękuje za podpowiedź! Byliśmy już w Szklarskiej i córka widziała oba najpopularniejsze wodospady, a dzieki Tobie mam kolejny ponkt wycieczki zaplanowany!

• Polecam to miejsce, jest zdecydowanie spokojniej, a bardzo uroczo :). My w wakacje planujemy odwiedzić też Szklarkę i Kamieńczyk, taki plan!

• Ale przepiękne widoki. Nic tylko pakować dzieci w nosidła lub chusty i w drogę ;-)

• Jest jeszcze Dziki Wodospad ale zapomniałam czy w Szklarskiej czy w Karpaczu. Piękne zdjęcia. Uwielbiam nasze Karkonosze szczególnie ze wzgledu na łatwe trasy.

• Tak, w Karpaczu :), też jest piękny, ale chyba wbrew nazwie jest sztuczny :p

• Pau Elegancka pau.tracz@gmail.com

Piękne miejsce na rodzinny wypad

• Pobiegał bym sobie w takiej scenerii :)

• to w przyszłym roku biegnijcie tu: https://3razysniezka.pl/ :)